Payment with Visa Payment with Mastercard in white color Payment with Klarna
Testa landets snabbast växande kostkoncept för idrottslag!

Vad tycker PT:n om vårt sortiment?

|30/09, 2020

Vad tycker PT:n om vårt sortiment?

Vad bör du egentligen äta timmarna före kvällens träning? Stämmer det att du måste äta något direkt efter träningspasset? Och hur bra är egentligen produkterna i vårt sortiment? Vi har träffat Ludwig Lindström, licensierad PT och kostrådgivare, samt grundare av WillPWR Fitness.

Vi är inga dietister, så enkelt är det. Vi har spenderat månader på att analysera innehållsförteckningar, kartlägga bars- och mellanmålsmarknaden och inte minst försöka bedöma produkters populäritet och smak. En hel del har vi lärt oss. Vissa produkter i sortimentet känns klockrena. På andra håll har vi behövt kompromissa. Men i det stora hela har vi landat i ett sortiment vi verkligen kan stå för. Innehållet är vettigt och varumärkena är välkända. Särskilt med tanke på att alternativet när du kommer till träningen utan varken energi eller något ätbart i träningsväskan, är att inte äta något alls. Det är iallafall vad vi själva tänker. Men stämmer det? Jag kände att det var dags att prata med någon som verkligen kan detta.

Hej Ludwig! Du som utbildad PT, kostrådgivare, hälsokonsult och träningsinstruktör har ju minst sagt en del erfarenhet när det kommer till kost och träning. Vilka tre saker bör idrottare tänka på timmarna före träning?

- Det finns mycket att tänka på gällande kost och förberedelser innan träning, och jag skulle kunna nörda ner mig väldigt djupt i detta. Men för att fatta det kort och ge tre tips så skulle jag säga följande:

- Tänk på vad och när du äter, samt syftet med varför du äter. Syftet med att äta innan träning är ofta att få energi till att orka prestera. Ju närmare inpå träningen du äter desto “lättare” bör maten vara. Vi vill inte ha en stor måltid i magen timmen innan träning då detta kan påverka vår prestation negativt. Har vi omkring två timmar eller mer innan träning så kan vi äta något större men när vi kommer ner på enbart en timme eller mindre så bör vi ta något energirikt som kroppen snabbt kan ta upp. Ett exempel på detta kan vara torkad eller vanlig frukt, juice och andra produkter som innehåller kolhydrater i form av socker men samtidigt lite fett (då fett tar längre tid för kroppen att ta upp och kommer göra processen långsammare). Tänk även på att konsistens påverkar tiden det tar för kroppen att ta upp det du stoppar i dig. Ett exempel på detta är att du snabbare tar upp ett mosat äpple än ett vanligt då du gjort en del av matsmältningen åt kroppen. Så om du äter en frukt väldigt tätt inpå träningen så ska du se till att tugga ordentligt. Vätska såsom juice går ju då snabbast.

- Tänk på att dricka rikligt med vatten. Detta gäller inte bara timmarna innan träning utan generellt över hela dagen. Vi dricker ofta alldeles för lite vatten och bör inte vänta med att dricka tills vi är helt slut och törstiga under och efter träning. Få som vana att dricka ett glas vatten till varje måltid.

- Utöver kost så vill jag slå ett slag för uppvärmning! Det är lätt att man skyndar igenom uppvärmning och inte tar det seriöst. Din uppvärmning är lika viktig som din träning, med den så kan du minska risken för skador samtidigt som du ökar din möjlighet att prestera!

- Slutligen vill jag påminna om att ha en god kosthållning generellt och se till att äta bra mat. Skippa inte din frukost!

Genom tränings- och kostupplägg med onlinebaserad coachning hjälper Ludwig och WillPWR Fitness sina klienter att nå sina mål.

Hur är det egentligen med kost efter träning, är det viktigt att få i sig något snabbt? Eller är det en myt?

- Det beror på! Om vi har ett energibehov innan träning så bör vi stoppa i oss något enkelt som kroppen hinner att ta upp innan den fysiska aktiviteten startar. Efter träning kan det vara smart att fylla på med något för att återhämta sig. Viktigt att poängtera är att om du äter något direkt efter träningen så ska detta ge dig energi för att ta dig hem och äta en riktig måltid, aldrig för att ersätta en riktig måltid.


Nu hettar det till. Frågan som gjort mig mest nervös. Går det att hitta något vettigt i vårt sortiment?

Om du får välja ut två produkter från vårt sortiment som du kan rekommendera före/efter träning, vilka är det, och varför?

- Jag hade personligen valt fruktbollar innan träning för lite snabb energi tätt inpå. Detta för att det är lagom för kroppen att hinna ta upp innan träningen. Efter träning så hade jag valt att dricka en Gainomaxdryck då det ger mig det jag behöver för lite återhämtning samt ger mig energin för att ta mig hem utan att göra mig mätt. Jag vill inte bli mätt då jag bör fokusera på att äta en bra måltid så fort jag tagit mig hem från träningen. Detta är vad jag hade valt förutsatt att jag skött min kost under dagen.

Ludwigs val före och efter ett pass - fruktbollar från Smiling och proteindryck från Gainomax.

Nu ska du vara helt ärlig Ludwig. Är det något vi saknar i sortimentet? Något vi borde ta in?

- Jag skulle säga att ni har ett ganska komplett sortiment men jag hade nog velat se mer alternativ på torkad frukt, kanske någon juice där man snabbt kan få i sig lite socker och slutligen någon form av vätskeersättning.

Jag pustar ut. Det finns utvecklingspotential på sina håll men i det stora hela verkar sortimentet ändå klarat besiktningen.

Stort tack WillPWR Fitness och Ludwig för att du tog dig tid!